چرا در مذهب اهل سنت وفات و تولد بزرگان و ائمه را جشن نمی‌گیرند؟

دسته: پاسخ به شبهات , فرهنگ و جامعه , فقه و احکام , ویژه
30 دیدگاه
پنج شنبه - ۲۳ آبان ۱۳۹۲

261542 1384070477 300x176 - چرا در مذهب اهل سنت وفات و تولد بزرگان و ائمه را جشن نمی‌گیرند؟مطلب زیر سخنرانی شیخ محمد ضیایی در یکی از شب های رمضان سال ۱۴۱۴ هـ قـ – ۱۳۷۲ هـ.شـ می باشد که از روی نوار پیاده شده است و به همین علت کمی از نظر دستوری با یک مقاله متفاوت می باشد.

الحمد لله و الصلاه و السلام علی رسول الله صلی الله علیه و سلم

اما بعد:

سوال: چرا در مذهب اهل سنت وفات و تولد بزرگان و ائمه را جشن نمی گیرند و برای آنها نوحه خوانی و سینه زنی نمی کنند؟

جواب: در کلیه مذاهب اهل سنت بلا استثنا فقط احترام بزرگان مرحوم شده به سه چیز است:

۱- نام آنها را به خوبی یاد کنیم : حضرت سیدنا علی کرم الله وجهه، حضرت سیدنا عمر رضی الله عنه، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم …

۲- از خدا برای آن بزرگان درود و رحمت بخواهیم. اگر صحابه کرام است می گوییم: رضی الله عنه (خدا از او خشنود باد) اگر از پیامبران هستند بگوییم: علیه السلام (بر او سلام) اگر شخص رسول اکرم را نام بردید می گوییم: صلی الله علیه و سلم. اگر بعد از صحابه کرام از بزرگان نام بردید می گوییم: رحمه الله علیه.

۳- گفتار و کردار آنها را مورد توجه قرار می دهیم و سعی می کنیم دنباله رو مخلص آنها باشیم.

جز این سه چیز در مذهب اهل سنت چیزی بنام احترام شخص مرده وجود ندارد. خوب نیست! در مذهب وجود ندارد، مراسمی بنام سینه زنی و عزاداری در مذهب [اهل سنت] نداریم. نمی شود چیزی به مذهب چسبانید. می شود از خانه بیرون رفت [اما] نمی شود زمین، اتاق، و دیوار خانه را عوض کرد.

این مطلب خیلی جالب است، خوب در مذهب وجود ندارد، حتی قول ضعیفی هم نیست، هیچ قولی وجود ندارد. این را برای ادای امانت عرض می کنم چون روز حساب ما مسئول گفتار خودمان هستیم. کار ما گویندگان مذهبی خیلی مشکلتر از کار عوام است.

هر مذهبی در جامعه مسلمین یک خصوصیت و رنگ و شکل خاصی دارد. این خصوصیت و رنگ و ویژگی مذهبی [را] هیچ وقت نمی توان عوض کرد. در طول ۱۴۰۰ سال از زمانیکه فرق مختلف در اسلام به وجود آمدند، فِرَقی که بنام اهل سنت هستند چند خصوصیت داشته اند:

۱- سواد اعظم امت اسلام بوده اند. در طول تاریخ ۹۰درصد بنام اهل سنت بوده اند.

۲- نسبت به جهان خارج، سخنگوی جهان اسلام بوده اند. این حکومت های اهل سنت بوده اند که چه ظالم چه غیر ظالم، جزیه می گرفتند. این حکومت های اهل سنت بوده اند که بخارا و سمرقند را فتح کرده اند، فلسطین را از اول فتح کرده اند و بعد هم از صلیبی ها باز گرفتند. امپراطور چین فرستاده حکام اهل سنت را می پذیرفت. دربار واتیکان هم از سفرای خلفا استقبال می کرد، همان خلفای به اصطلاح ظالم.

۳- از خصوصیت اهل سنت این است که هرگز در برابر مخالفان خود خشونت نشان نمی دهند. فحش را به فحش جواب نمی دهند. بدی را به بدی تلافی نمی کنند، تندی را با تندی پاسخ نمی گویند، خشونت را با خشونت جواب نمی دهند. این از ویژگی های اهل سنت بوده است در طول ۱۴۰۰ سال و این خصوصیت [را] نمی توان تغییرش داد.

تا شما خود را سنی می دانید، نمی توانید در مقابل مخالفان خشونت نشان بدهید. این در مذهب نیست، خلاف مذهب است. به این دلیل در جامعه بزرگ امت محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم در هر صد سال احزاب و گروه های مختلفی تند رفته اند، حرکت کرده اند، به آسمان ها پریده اند و یواش به زمین غلطیده اند، ولی اهل سنت [نه] به کهکشان ها پریده اند و [نه] در گودال ها فرو رفته اند. این شیوه اهل سنت است. ما اجازه نداریم در مقابل مخالفانمان پرخاش کنیم. چنین چیزی امکان ندارد، چون خلاف مذهب است.

۴- اهل سنت همیشه عادت دارد حق و عقیده ی خود را، بدون تعرض به مسائل دیگران خیلی فشرده و خیلی واضح و صریح بیان می کند. اگر حق مذهب خود را درست یاد بگیرید؛ نیاز به این ندارید که به دیگران پرخاش کنید و یا پاسخ فحش بدهید. اصلا نیاز به این پیدا نمی کنید. شما آنچه به نظر خودتان حق است درست یاد بگیرید کافی است.

۵- در خاتمه عرایضم یک مثال [می آورم]: موضع گیری اهل سنت در مقابل برادران و در مقابل امت اسلامی، در مقابل فرقه های اسلامی که زیر پرچم اسلام با اهل سنت یکی هستند چنین است: امت اسلام حکم تشکل یک خانواده دارد که بعد از فوت پدر خانواده ، وارثان بر سر تقسیم میراث اختلاف پیدا کرده اند.

زنان، دختران و پدران امت مرحوم شده اند و این اختلاف را نتوانسته اند حل کنند تا [نوبت] به فرزندزادگان رسید. پسر زاده ها دو دسته شده اند: اکثریت می گویند: پدرانمان بر سر میراث اختلاف کرده اند حالا درست نیست آن اختلاف را بر ملا کنیم، همسایه ها را خبر دهیم، امت را هم خبر دهیم. خوب این اختلاف [را] داشته اند دیگر. خدا همه را ببخشد. این موضع گیری اهل سنت است.

اما در داخل همین خانواده افرادی از نوادگان از پسران و دختران همان پدر مرحوم معتقدند خیر ما باید حق را بگوییم. باید این چیز را که می گوییم به همه اعلام کنیم که این خانواده مقدس نبوده و اکثریت نادرست و ظالم و خائن بوده اند! حالا این اختلاف بین اهل سنت است با دیگران. موضع گیری اهل سنت واضح است می گویند چون بر ملا کردن اختلاف ها، برملا کردن مسائلی که در صدر اسلام بوده، بعد از رحلت رسول الله بوده، موشکافی [آنها] بدی ها را چند برابر نشان می دهد این به نفع نیست.

خلاصه مطلب:

تکرار فحش، فحش است. یک وقت در مدینه منوره بودیم حدود ۳۲ سال قبل. کتابی به مرحوم شیخ عبدالرحیم انصاری رحمه الله ارائه دادند – آن مرحوم ۶ یا ۷ سال قبل در مدینه منوره درگذشتند و در بقیع دفن شدند، او از علمای بزرگ اهل سنت بندرعباس است. او در آغاز کشف حجاب هجرت کرد رفت، چون نتوانست بی حجابی را تحمل کند هجرت کرد رفت به مدینه – در محضر ایشان بودیم کتابی آوردند که خیلی بد و بیراه گفته بود به خلفای ثلاثه و از مسلمانان اهل سنت خواسته بود که در مقابل دلایلش دلیل بیاورند. گفته بود اگر اهل سنت جوابی دارند جواب بدهند.

شیخ رحمه الله علیه کتاب را گرفت و گفت سبحان الله اهل سنت کی به فحش جواب داده اند. هرگز! ما اجازه نداریم جواب فحش بدهیم. ما آنچه در کتاب هایمان است مخلصانه بیان می کنیم. فضایل حضرت علی علیه السلام، فضایل حضرت عمر، فضایل بزرگان را بیان می کنیم. تاسف می خوریم به حال آن خواهران و برادرانی که تندرو هستند، گستاخانه و بدون توجه به مصلحت امت اختلافات را برملا می کنند.* ما جز اینکه دعا کنیم خدا هدایتشان کند، جز اینکه تاسف بخوریم چیز دیگری نداریم. و این موضع گیری صحیح اهل سنت است در دنیا. در قدیم هم همینطور بوده است حتی در مسائل خانوادگی.

می گویند شخصی به حضور حسن بصری – از شاگردان حضرت علی و از علمای قرن اول هجری و از راویان معتبر حدیث  – آمد به او گفت: فلان کس به تو فحش می داد. حسن به او گفت: خب! چه گفت؟ او فحش های خیلی علنی و صریح به حسن داد و گفت: او این طور می گفت. حسن گفت: خدا او را ببخشد، او پشت سر می گفت، تو که روبروی من فحش می دهی! او خیلی گناهانش از تو کمتر است. لا اقل لطفش در باره من از تو بیشتر است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

——————————————————————————–

* البته اختلافات یا مسائلی که احیانا میان نسل اول روی می داده است مسائلی گاه اجتناب ناپذیر و استثنایی بوده و فضای غالب در میان آنها دوستی و محبت بوده است. به زیر ذره بین بردن چنین مسائلی هرگز به نفع امت مسلمان نیست و بیشتر جریان سکولار و بی دین از این مسائل سود می برد. تاریخ اسلام با وجود اشتباهات و مسائل خیلی ریز در میان تاریخ تمام جنبشها و ادیان سفیدترین و روشن ترین آنهاست. البته حساب روایات جعلی و دروغین از اینگونه مسائل جداست.

منبع: بیداری اسلامی با تلخیص


نوشته شده توسط:سنت آنلاین - 744 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها
عثمان علوی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱:۴۳ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

عالی بود-خداوندشیخ رادرحمت خودش غرق کند

علیرضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

البته مطالبی که ایشان فرموده اند بعنوان یاد کردن از یزرگان و سایر ائمه بسیار درست و منطقی است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر شیعیان بحث عزاداری و گریه بر ائمه خود را جایز می دانند، این نیز به تاسی از پیامبر (ص) است. اصلا عزا به معنی صبر کردن و تعزیت نیز به معنای تسلی دادن می باشد. چه اشکالی دارد که مسلمانان در غم از دست دادن یکی از بزرگان و یا ائمه خود به عزاداری و نوحه بپردازند و این امر موجب تسلی خاطر آنان گردد؟ چه اشکالی دارد که بر مصایب آنان گریه کنیم؟ آیا پیامبر (ص) در غم از دست دادن فرزند خود ابراهیم گریه نکردند؟ آیا حضرت زهرا که تنها یادگار ایشان بود در غم از دست دادن پدر خویش گریه نکردند؟ ایشان آنقدر گریه کردند تا جاییکه مردم مدینه به حضرت علی علیه السلام گفتند به همسر خود بگو یا روز گریه کند یا شب. آیا اینها مخالف سیره پیامبر است؟

    ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۴:۲۵ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    جواب نا پخته ای دادید.هر شخصی در غم از دست دادن عزیزانش گریه میکند اما نه با گذشت قرنها افرادی برای افرادی که ندیده اند و فاصله بسیاری به لحاظ زمان و نزاد و مکان با آنها دارند برایشان گریه کنند.اگر آن اشخاص بزرگان دینشان هستند بهتر است بجای شیون و زاری بیهوده،در عمل از آنان پیروی کنند وگرنه هر شخصی گریستن را بلد است.

      ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۷:۱۶ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

      حدیث از رسول الله نقل شده است که مسلمین باید رسول <اهل بیتش را از پدر و مادر و اهل خویش عزیزتر بدانند پس گذشت قرن دلیل بر عدم عزاداری و یا شادی در روز عزا یا جشن آنها نیست که بلکه تکریم و اظهار محبت است،زیرا شخصی را از دست داده ایم که برای هدایت ما آمده بودند و از پدر و مادر و عزیزانمان برایمان عزیزتر هستند.

عمر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام استاد لطفا بفرمائیدکه این حرفها از کتب ما اهل سنت هست یا حرفهای دل شما چون بنده در کتب خودمان مباحث زیادی رو درباره عزادری داریم مثلا عزادری فاطمه دخت نبی مکرم در شهادت حضرت حمزه و ام المومنین عایشه در عزادری پدر گرامش من فکر میکنم بین علمای خود ما هم خیلی تناقض وجود دارد بنده سر در نمیارم در جلسات وحدت یک جور حرف میزنید ولی در سر کلاس یک چیز دیگر به ما می گوئید بنده شافعی هستم ما در شمال سالگرد میگیریم سر قبر بزرگان خودمان میریم برای آنها طعام میدهیم من که شافعی هستم حقم یا شما که حنفی هستید یا مالکی و حنبلی باور کنید که دیگه گیج شدم لطفا کمکم کنید شما بگید راه الله تعالی رو چطور پیدا کنم من با شیعیان محل بحث هایی رو داشتم ولی علمای ما زیاد حرفی نمیزنن شاید هم میترسن نمیدونم شما بفرمائید میگم قبر امام رضا در مشهد بدعت هست میگن پس گنبد قبر پیامبر هم بدعت میشه میگم به در و دیوار دست کشیدن شرکه میگن دست کشیدن به حجر الاسود هم شرک میشه میگم بوسیدن در و دیوار قبرها شرکه میگن بوسیدن زن و بچه هم شرک میشه یک منبع علمی روان بهم معرفی کنید تا بتونم از عهده بحث بر بیام و کم نیارم تشکز از شما

    ممو رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲:۱۳ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    درود ،همین صحبت شما حقانیت ما (شیعیان ) راثابت کرد

    محمدع این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۹:۳۹ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    سلام دوست عزیزم عمر نه اینطورکه شما فکرمی کنید نیست.
    این شیخ ضیائی خودشان شافعی هستند واصلا مهم نیست چه مذهبی هستندچون اصول کلامی اهل سنت۹۵درصدش مشترک است وهیچ فرقی ندارد وتمام اهل سنت اهل حق واهل جماعت وسنت نبوی هستندواینکه شمامی فرمائید چنین وچنان است.هیچگاه قابل تعمیم به کل اهل سنت نیست.درهرمنطقه به هرحال بدعات خاصی وجود داردکه قابل انکارنیستندوبعدهم اینکه بهترین منبع برای رجوع برای رسیدن به حقیقت همان احادیث رسول الله است.که علمائی چون شافعی واحمد حنبل وامام مالک و……….ان ها رانقل یا تشریح نموده اند

      م ج این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

      فقط همین سه طریق معتبر است ولاغیر،یعنی فقط حرف شما معتبر است باقی حرچه گفتند صحیح نیست آیا این باعقل اگر عقل را قبول دارید جور در می آید

        سثی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱:۲۹ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

        شما هیچ چیز از سینه زنی وعزاداری ندارید درست اما این سینه زنی ها باعث زنده ماندن اسلام ناب شده گرچه کم
        این ظاهر سینه زنی مهم نیست بلکه مفهوم آن است

    no one این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۷:۲۸ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    داش اینایی ک گفتی با هم فرق میکنن مثلا پیامبر حجرالاسود رو بوسیدند پس ما هم میبوسیم و …

    ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۴:۲۷ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    شما شیعه هستی و دروغ میگی چون شیعه کارش همینه

      مهشید این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۳:۵۹ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

      ناشناس علم نداری نباید توهین کنی

    ابوالفضل این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱:۴۱ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    در طواف دور کعبه هم قبر حضرت اسماعیل ع نیز وجود دارد و به نوعی طواف میشود و … بیایید درست فکر نماییم.
    هیچ مسلمانی و بخصوص شیعیان و اهل سنت واقعی هیچ کس را نعوذبالله بالاتر و هم ردیف خدا نمیدانند بلکه همه عبد خداوند رحمان هستند ولی خدای رحمان شاکر نیز هست و در قرآن اسم نبی مکرم ص را در کنار خویش اورده . بدانیم خداوند متعال از راه شفاعت عزت مقربینش را به ما نشان میدهد

    اباذر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    سلام برادر
    اصول زیارت به سبک امروزی از تفکرات مغولی می باشد مغولان زیارتگاه برای پیران و بزرگان خود می ساختند و برای آرامش مردگان در سر مقبره آنها نذورات می داده‌اند و این تفکر پس از حمله مغول در ایران قوت گرفت و از آنجا که ترکمن ها نیز از قبایل مغولی میباشند که مسلمان شده‌اند مقبره ساختن از تفکرات آنهاست نه مذهبی شما در هیچ گوشه دنیا مسلمانی را نمی یابید که اسلام را با تفکرات قومیتی در نیامیخته باشد

عبدالله این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

برادر نیازی نیست کسی بهتون توضیحی بده هزار ماشالله در این دوره زمونه بیسواد پیدا نمیشه
کتابهای سیرت رسول االه رو بگیر نه یک کتاب چندین کتاب بگیر و تحقیق کن در مورد زندگی پیامبر ببین پیامبر چطور زندگی میکرده از خوردن و خوابیدن گرفته تا عبادت ها …سعی کن روش زندگی پیامبر رو تو زندگیت پیاده کنی اگه دیدی پیامبر به زیارت قبور رفتند شما هم برو (همراه کیفیت زیارت) اگر جایی دیدی پیامبر از قبری کمک گرفتند شما هم بگیر و …
بالاخره ما اهل سنت هستیم باید از سنت پیامبر و از سنت چهار خلیفه بعد ایشان تبعیت کنیم (طبق حدیث)

    یکی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    شما قران نخوندید؟خداوند به پیامبر ص فرمودند به یارت قبور کفار نرو یعنی به زیارت بقیه میشه رفت وا اسفا از جماعت سنی

ممو رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲:۰۳ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

برادران اهل سنت اگر منابع و کتب بزرگان خود را دقیقا مطالعه کنند به حقانیت شیعه پی می برند

    محمدعلی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۵:۱۱ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    این یکی را راست میگی واقعا پی بردیم.

احسان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۶:۱۸ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

طبق نظر اهل تشیع منابع اهل تسنن از یهودیان آمده و غیر قابل اعتماده و من جمله حمله و تخریب شخصیت راویان حدیث توسط علمایه شیعه

    محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱:۵۲ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    نمیدانم شما بااین حرفتان طرف کی راگرفتید.ولی اگراین چنین باشد چیزی به نام دین باقی نمی ماند.اصل واساس دین توسط اهل سنت اشاعه یافته است وعلمای ان.اگرمنشاش یهودی باشد نعوذبالله پس قران هم که توسط اهل سنت جمع اوری ودردوره های بعدی تفسیر و….یافت قابل اعتماد واعتبارنیست.
    درکل این تهمتی است که به اهل سنت از روی نادانی می زنند.والا اگرمقابله به مثل هم اگرباشد اهل سنت نیز همان اعتقادرابه بقیه می توانند داشته باشند.
    اگرخواسته باشیم درمیان مذاهب اهل سنت همه اسرائیلیات واحادیث ضعیف ویا کلا خرافات راکم کنیم از اخرش چیزی به نام دین باقی خواهد ماند.ولی همین کاررااگرازبقیه فِرق شروع کنیم به نظرم در ته ان چیزی باقی نخواهدماندکه بنام دین ارائه بدهند.

    ابوالفضل مددی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    احسان جان منابع اهل سنت هم برای ما شیعیان قابل قبول است مخضوضاً صحاح شگانه

    علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    آقا احسان چرا بدون اطلاع(ویا مقرضانه)مذهب تشیع را بی اعتبار میکنی کدوم عالم شیعه این مزخرفات گفته.
    من شیعه هستم و تاکنون همچین حرفی را نشنیده ام.

    محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۹:۴۸ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    دروغ محضه ما ما شیعیان اینچنین حرفی رو نزدیم یک مسلمان هیچوقت تهمت نمیزنه برادر مسلمانم احسان جان

ذوالفقار این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام خدمت شما!
اگر آنچه شما فرمودید روش اهل سنت و جماعت است، پس این تند روی های که حالا بنام سنی ها در جهان اسلام بنام جهاد علیه مسلمانان بنام شرک ، حرام ، بدعت…. روزانه ده ها طفل ، جوان ، زن و مرد جوان یا کهنسال مسلمان غیر نظامی در حادثات انتحاری و غیره کشته می شوند چیست؟؟؟؟

امروز کشورهای اسلامی چیزی بیشتر از اننحاری و کشتار مسلمانان بی گناه ندارد که به جهان بنام اسلام هدیه کنند .
این تندروها کی ها هستند ؟؟؟ قصیه القلب ترین انسانها که حتی گوش و بینی و دست… اعضای بدن زن یا دختر جوان شان را بنام اسلام قطع می کنند.
این چه ظلمی است؟؟؟
آیا اسلام می پذیرد؟؟؟
آیا همان امامان بزرگ اهل سنت می پذیرد.؟؟؟
اگر اهل سنت این روش و ظلم را قبول ندارد پس چرا خاموشی اختیار نموده اند؟؟؟؟؟

    ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۷:۲۵ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    خاموش نشده،خاموش میبینی، شایدم چون نمینگری…

      سردار سليماني این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۸:۰۹ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

      ببین الان کدوم کشور داره به عراق و سوریه کمک میکنه جز ایران
      تمام کشورهای عربی که در پول دارند دست و پا میزنند حاضر نیستند به برادران دینی خودشون کمک کنن
      هنوزم ما نمیبینیم یا شما

عدنان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۸:۰۰ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام به نظر من این که حق با کیه مهم نیست،ٍمهم اینه که هر کس به قلبش رجوع کنه،ودر راه حق قدم بگذاره. هیچ انسانی حق نداره به اعتقادات انسان دیگر توهین کنه،ماهر گز نباید زحماتی که خلفای راشدین برای زنده نگهداشتن اسلام و. قرآن کشیدند، فراموش کنیم ،به حق زحمات آنها بود که اسلام به ایران و کل جهان گسترش داد.

رفیق این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۴:۱۵ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

به نظر من با تهمت و افترا و فحش مسائل حل نمی شود-قرآن می فرماید به سخنان گوش کنید و بهترین را انتخاب کنید -من یه سخن از حضرت علی (ع) خوندم که ۱۴۰۰سال پیش گفته بود هر لقمه را بیش از ۳۳ مرتبه بجوید-امروزه علم پزشکی کشف کرده جویدن کامل لقمه باعث تولید ۳ نوع آنزیم در دهان می شود که به هضم و جذب مواد غذایی کمک می کند و ویتامینهای بیشتری جذب بدن می شود-حالا شما نگاکنید ببینید ۱۴۰۰سال پیش گفتن این سخن و (هزاران نمونه دیگربا مستند کافی )از طرف حضرت علی (ع) نشانه آگاهی و داشتن علم الهی و لدنی نیست ؟پس ما اگر ائمه (ع) را حق می دانیم به خاطر برتریشان در تمام زمینه هاست – با تشکر

اباذر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

شیعه معتقد است حضرت علی(ع)در زمان صدر اسلام جهت اتحاد مسلمانان سکوت کرد
سوال اینجاست آیا متعصبان امروز شیعه به این نتیجه رسیده اند که مسلمانان به اتحاد نیاز ندارند‌ و یا آنکه حضرت علی(ع) در آن زمان اشتباه نموده و اینان امروز بهتر تشخیص میدهند
آیا امروز با این شرایط جهان اسلام که از هر طرف تهدید می شود و صلیبیون کمر به نابودی اسلام بسته‌اند اختلاف اندازی دشمنی با اهل بیت و بزرگان صدر اسلام نیست
آیا اینان که سرکردگان اختلاف اندازی هستند مسلمان هستند یا نفوذیانی هستند که هیچ اعتقادی به اسلام ندارند
کلاهتان را قاضی کنید

اباذر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

مشکل اصلی ما مسلمانان این است که از یکدیگر شناخت نداریم
من خودم شیعه هستم ودر میان برادران شیعه جملاتی میشنوم که بسیار جالب است دوستی می گفت سنیها اعتقاد دارند پهلوان ما یزید پهلوان شما امام حسین را شکست داد وآنها یزید را آدم بزرگی دارند
ویا دوست دیگری میگفت سنیها روز عاشورا جشن میگیرند و بسیاری از این نوع که از عدم آگاهی پیروان مذاهب از یکدیگر خبر می دهد و این بی اطلاعی کار مغرضان را آسانتر نموده است