الشرح الایسر؛ شرح الفقه الاکبر

دسته: کتابخانه , معرفی
6 دیدگاه
دوشنبه - ۴ اسفند ۱۳۹۳

86737863 199x300 - الشرح الایسر؛ شرح الفقه الاکبرنام کتاب: الشرح الأیسر على الفقه الأکبر

مولف: عبدالحکیم سیدزاده

قطع: وزیری

صفحات: ۱۹۰ صفحه، دو رنگ

ناشر: شیخ الاسلام احمد جام

نوبت چاپ: اول

سال چاپ: ۱۳۹۳

رساله‌ی الفقه الاکبر یکی از متون اعتقادی اهل سنت است که توسط امام ابوحنیفه رحمه الله، پیشوای مذهب حنفی به رشته‌ی تحریر درآمده است و می‌توان گفت: یکی از نخستن کتاب‌ها در این زمینه محسوب می‌گردد و از همان زمان تا کنون مورد توجه علمای و اندیشمندان قرار گرفته و هر یکی فراخور توان خویش به شرح و توضیح آن اقدام نموده است.

اینک، ترجمه و شرح فارسی این کتاب ارزشمند تقدیم علاقمندان می‌گردد. در ابتدای کتاب زندگی‌نامه‌ی امام ابوحنیفه آورده شده و سپس به ترجمه و شرح کتاب اقدام شده است.

تحقیق و شرح حاضر به نام «الشرح الأیسر على الفقه الأکبر» دارای ویژگی‌های متعددی است که عبارت‌اند از:

  1. متن تصحیح شده‌ی کتاب در بالای صفحه قرار داده شد؛
  2. تفاوت نسخه‌های گوناگون تحت عنوان اختلاف نُسَخ، نشان‌دهی شد؛
  3. متن کتاب، اعراب گذاری و نشانه‌گذاری گردید؛
  4. مطالب کتاب، بر حسب موضوع، پاراگراف‌بندی شد؛
  5. برای هر بند آن، عنوانی جنبی و مستقل ذکر شده است؛
  6. کلمات مشکل تحت عنوان حل لغات، معنی شده است؛
  7. ترجمه‌ی متن جدا از شرح است؛
  8. در شرح مطابق با روش سلف، بیش‌تر از آیات و احادیث استدلال شده و از اصطلاحات فلسفی و منطقی‌ها و مطالب پیچیده‌ی متکلمان تا حد ممکن احتراز شده است؛
  9. این شرح هم‌چنان که از نامش پیداست، ساده و مختصر است؛
  10. در پایان هر مبحث، سؤالاتی برگرفته از متن، طرح شده است تا استفاده‌ی طلاب و دانشجویان از این کتاب درسی به مراتب آسان‌تر باشد.

* برای آشنایی بیش‌تر با مجلس علمی عین العلوم گشت و فعالیت‌های آن به سایت: مجلس علمی مراجعه نمایید.

توجه: ناشران، مؤلفان و مترجمان عزیز اهل سنت می‌توانند برای معرفی کتاب‌های خود در این بخش، دو نسخه از آثار خویش را به دفتر سنت آنلاین، به آدرس: شهرستان سراوان، شهر گشت، خیابان حضرت صاحب، مدرسه‌ی علوم دینی عین العلوم، کد پستی ۳۳۳۷۷ ـ ۹۹۶۳۱ ارسال نمایند.

نوشته شده توسط:سنت آنلاین - 744 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۲:۴۱ ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام برایمان آورندگان به حقیقت
به ذات اقدس وبی همتای خداوند رحمان وخداوند رحیم قسم که پیروی از حقیقت را جدا از تعصب وعلایق سرلوحه خود قرار دادم ودر زندگی با خدای خودم رازونیاز نمودم که خدایا من حاضرنیستم روز قیامت به خاطر جهالت جهنم بروم وآنچه عقل در پذیرش آن تردید دارد نمی مانم وتا آنچه حق است وتا آنجا که منطق روشن راه را نشان می دهد وقول احسن وجود دارد به کمتر ازآن رضایت نخواهم دادوهمانگونه که به تک تک آیات الهی ایمان دارم به جز شیعه دوازده امامی هیچ مکتبی را نپذیرفتم وسوار کشتی وسفینه نجات شدم وچنگ به ریسمان الهی زدم واعلم از صحابه که حضرت علی (ع) است را پذیرفتم وتبعیت کردم چرا که اومورد تائید حضرت حق وپیامبر عظیم الشان اسلام است وازاین فرق مختلف اسلام فقط یکی را پذیرفتم .ما نمی توانیم به وهم ونظر خود مراجعه کنیم بلکه دین را باید ازخود خدا وپیامبرش گرفت وبه یاد داشته باشیم علما وپیروان وهمرزمان بسیاری از پیامبران همزمان وبعد از آن پیامبر از راه حق منحرف شدندوتبعیت ازآنها گمراهی وانحراف است.

omid این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

مَنْ مات ولیس فی عنقه بیعه مات میته جاهلیه .
هر کس بمیرد و بر گردن او بیعت با امامی نباشد ، به مرگ جاهلی مرده است .
صحیح مسلم ، مسلم النیسابوری ، ج۳ ، ص۱۴۷۸و السنن الکبرى ، البیهقی ، ج۸ ، ص۱۵۶ و مجمع الزوائد ، ج۵ ،‌ ص۲۱۸ و مشکاه المصابیح ، ج۲ ، ص۱۰۸۸و سلسله الأحادیث الصحیحه ، ج۲ ، ص۷۱۵ .

omid این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِی عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِینَ فِرْقَهً….
قَالَ أَبُو عِیسَى: هَذَا حَدِیثٌ حَسَنٌ غَرِیبٌ مُفَسَّرٌ.
سنن الترمذی: ج۴، ص۱۳۴ ح ۲۷۷۸٫
وصحّحه الحاکم المستدرک: ج ۱ ص ۶
امت من به هفتاد سه فرقه تقسیم خواهد شد.

omid این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِی عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِینَ مِلَّهً کُلُّهُمْ فِی النَّارِ إِلَّا مِلَّهً وَاحِدَهً.
سنن الترمذی: ج ۴ ص ۱۳۵ ح ۲۷۷۹٫
امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهد شد که تمام آنها اهل آتش جهنم هستند بجز یک فرقه.

omid این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

إِنَّ هَذَا الأَمْرَ لاَ یَنْقَضِی حَتَّى یَمْضِیَ فِیهِمُ اثْنَا عَشَرَ خَلِیفَهً.
صحیح مسلم، ج۶، ص۳، ح۴۵۹۸٫
این امر (اسلام) منقضی نمی‌شود تا اینکه دوازده خلیفه در بین آنها بگذرد (حکومت کند).

محمد طلبه دارالعلوم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۷:۰۰ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام کتاب خیلی مفیدی بود، مخصوصا مبحث ازدیاد و نقصان ایمان بسیار دقیق بود. منتظر آثار دیگر شما هستیم.